قیف فروش

قیف فروش چیست؟

قیف فروش (Sales Funnel که آن را با نام قیف بازاریابی هم می شناسند)

در حقیقت همان پروسه ی فروش است که سازمان ها با استفاده از آن مشتریان بالقوه را به سمت خرید محصول یا خدمات،

هدایت و ترغیب می کنند.

در مدل بازاریابی Sales Funnel همه چیز از یک سرنخ شروع شده و در نهایت تا تبدیل شدن به خریدار واقعی و وفادار

ادامه می یابد.

یک قیف ساده را تصور کنید، تمام کسانی که به نوعی با سازمان ما، محصولات و یا خدماتمان از طریق فعالیت های بازاریابی

آشنا می شوند، ورودی های قیف، و تمام کسانی که در نهایت اقدام به خرید می کنند، خروجی های قیف (مشتریان واقعی)

هستند. یعنی نسبت خریداران به مشتریان واقعی کمتر از یک و عددی کوچک است. هرچند با پیدا کردن ورودی بیشتر

احتمال فروش بیشتر می شود، اما میزان فروش علاوه بر فعالیت های بازاریابی به مراحل مختلف طراحی شده در قیف فروش

نیز بستگی دارد.

یکی از اشتباهات معمول استارتاپ ها و کسب و کارهای آنلاین کوچک، این است که فرض می کنند کاربرانی که به اپ موبایل

یا وبسایتشان وارد می شوند آماده خرید محصول یا خدمات آنها هستند. اما واقعیت این است که اغلب این افراد هنوز

آماده “تصمیم گیری برای خرید” نیستند و فاصله زیادی با آن دارند.

قیف فروش:

Leads :به معنای سرنخ یا همان افراد راغب و متمایل به کسب و کار و خدمات یا محصولات.

بعد از آنکه Target Market یا بازار هدفمان را مشخص کردیم باید دنبال سرنخ هایی برای شروع فرایند فروش بگردیم.

سرنخ یا Lead کسی است که از وجود سازمان ما آگاه می شود، یا کسی است که تصمیم داریم با او ارتباط برقرار کنیم.

Prospects :به مشتری‌های بالقوه اشاره دارد که شانس خریدار بودنشان بالاست.

Prospect یا مشتری بالقوه ، مفهومی است که بسته به سازمان یا نوع خدمات می تواند کاربردها و معانی متفاوتی

داشته باشد. خود واژه prospect به معنی چشم انداز است و Prospect Customer ها کسانی هستند که در چشم انداز

پیش رو با تلاش های انجام شده توسط بخش فروش به خریدار واقعی تبدیل می شوند.

Customers: که مشتری‌های واقعی هستند و کالا یا خدمات را خرید کرده اند.

Customer یا مشتری کسی است که خرید واقعی انجام می دهد. می توانیم بیش از این پیش برویم و مشتری ها را به دو

دسته تقسیم کنیم. یکی مشتریان “تک خریدی” و دیگری “مشتریان تکرار شونده“.

مشتری تکرار شونده یا Repeat Customer کسی است که بعد از مدتی اقدام به خرید مجدد از شما می کند.

مزایا و اهمیت قیف فروش در کسب‌و‌کارها:

 1- شناسایی مشتری واقعی:

به کمک این شیوه بازاریابی می‌توانید مشتری‌های واقعی خود را از بین افرادی که تنها از روی کنجکاوری یا نیاز، آگهی شما

را خوانده یا وارد وب سایت تان شده اند و … جدا کنید.

2- پیش‌بینی بازار:

قیف فروش این امکان را به شما می‌دهد تا در هر مرحله بتوانید مشتری های بلقوه و مشتری‌های واقعی را اندازه گیری کنید

و همواره بر میزان فروش نظارت داشته باشید و از همه مهمتر بتوانید پیش بینی از بازار آینده داشته باشید.

می‌توانید میزان فروشتان در هر دوره را اندازه بگیرد و تخمینی از آینده داشته باشید.

3- شناسایی موانع:

با نگاهی با میزان سرنخ‌ها، مشتری‌های بلقوه و مشتری‌های واقعی در هر دوره می‌توانید موانع موجود در مسیر بازاریابی

و فروش را شناسایی کنید و با برداشتن موانع فروشتان را بیشتر کنید.

4- بازاریابی موثر:

با استفاده از قیف فروش می‌توانید بفهمید که مشتری‌های شما از کدام محله، شهر یا کشور هستند و از کدام مناطق

مشتری ندارید. بنابراین می توانید استراتژی بهتری برای تبلیغات و آگاه سازی مشتری به کار ببرید و تعداد مشتری‌های

واقعی را به بیشترین میزان برسانید.

سرعت راه اندازی قیف فروش را چگونه افزایش دهیم؟

قدم اول : رفتار مخاطبین خود را بررسی کنید:

آگاهی داشتن و شناخت از مخاطبین خود، در ادامه به شما کمک می‌کند و همچنین تاثیرپذیری قیف فروش شما را نیز افزایش می‌دهد. سعی کنید برای افرادی به بازاریابی بپردازید، که مناسب آن هستند.

قدم دوم : به جلب توجه مخاطبین خود بپردازید:

جلب توجه مخاطبین، تنها کاری است که باعث می‌شود قیف فروش شما به خوبی کار کند. تنوع محتواهای خود را افزایش دهید و سعی کنید از تصاویر اینفوگرافیک و جذاب استفاده کنید.

قدم سوم : یک صفحه فرود (landing page) بسازید:

برای آگهی‌های خود یک صفحه‌ی فرود طراحی کنید. شما با این کار به مخاطبین خود می‌گویید چه کاری را انجام دهند و به بیان ساده‌تر آن ها را مجبور می‌کنید که به چه صفحه‌ای مراجعه کنند.

قدم چهارم : به ارسال ایمیل هدفمند بپردازید:

ارسال ایمیل را دست کم نگیرید. شما در این مرحله می‌توانید مطالب جذابی را ارائه دهید و مخاطبین خود را هر از چند گاهی به قیف فروش هدایت کنید. در نظر داشته باشید که زیاده روی نکنید. هفته‌ای یک یا دو ایمیل کفایت می‌کند.

قدم پنجم : با مشتری‌های خود مدام در ارتباط باشید:

از مشتری‌های فعلی خود غافل نشوید. از مشتری‌های خود تشکر کنید و یا پیشنهادهای جذاب به آن‌ها ارائه دهید.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*