مدلهای بازاریابی فروش

مدل بازاریابی (Marketing Model) چیست؟

مدل های بازاریابی ابزارهایی هستند که به فرآیند تفکر و تصمیم گیری در خصوص فعالیت های بازاریابی کمک میکنند و از

توسعه استراتژی بازاریابی حمایت میکنند. یک مدل ساده و واضح قالبی است که نحوه ی عملکرد برند را ارزیابی میکند

و آن را با رقبا و برنامه های استراتژی رشد برای آینده مقایسه میکند.

معروف ترین مدل های بازاریابی:

7P مدل آمیخته بازاریابی (7P Marketing Mix):

مدل آمیخته بازاریابی در ابتدا به 4P شناخته میشد که شامل محصول، قیمت، مکان یا عرضه، و ترفیع است با توسعه

بازاریابی خدماتی و گسترش بازاریابی در کسب و کارها موارد دیگری از جمله افراد یا مخاطبان، فرآیند و جایگاه یابی نیز به

مدل آمیخته بازاریابی اضافه شدند و به 7P که امروزه میشناسیم و از آن استفاده میکنیم تبدیل شده است.

مدل بازاریابی USP:

USP برگرفته از Unique Selling Proposition به معنای پیشنهاد ویژه فروش است. پیشنهاد ویژه فروش در واقع مزیت

رقابتی برند نسبت به رقبایش است که به صورت شفاف برای مخاطبان و مشتریان تعریف میشود تا خریداران بالقوه از مزایای

محصولات و خدماتی که برند ارائه میکند آگاهی پیدا کنند.

ماتریس گروه مشاوره بوستون(Boston Consulting Group Matrix):

ماتریکس بوستون از جمله شناخته شده ترین مدل های بازاریابی به خصوص در حوزه ی آکادمیک است اما در دنیای واقعی

هم کاربرد خوبی داشته و معمولا توسط کسب و کارهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

نقشه جایگاه یابی برند (Brand Positioning Map):

مدل جایگاه یابی برند این امکان را به بازاریابان میدهد که جایگاه برند را در مقایسه با رقبایشان در بازار مشخص کنند.

برای این منظور از دیدگاه مشتریان نسبت به محصولات برند و رقبای آن در مقابل دیدگاه هایی که خرید را ترغیب میکند

استفاده میشود.

14مورد از مدل های بازاریابی

۱- بازاریابی علت:

پیدا کردن علتی که هم برای مشتریان و هم برای شرکت شما اهمیت داشته باشد، می‎تواند برای کسب و کار شما معجزه

نماید. این امر، نیازمند شناخت داخلی از آنچه که برای سازمان شما اهمیت دارد و کسانی که شما در سرتاسر جهان قصد کمک

به آنها را دارید، است

۲بازاریابی مبتنی بر رابطه:

بازاریابی مبتنی بر رابطه باهدف ایجاد روابط بلندمدت با اجزای کلیدی به منظور ایجاد کسب وکار و حفظ آن،  که منجر به

رضایت هردو طرف شود، صورت می گیرد.

۳بازاریابی زبانی:

بازاریابی زبانی، انتقال اطلاعات از فردی به فرد دیگر از طریق ارتباطات شفاهی است. مشتریان از به اشتراک‎گذاشتن برندهای

مورد علاقه خود با دیگران بسیار هیجان زده هستند. بسیاری از مصرف کنندگان از به اشتراک‎گذاری مسایل مربوط

به محصولات و خدمات مورد علاقه خود لذت می‎برند.

۴فراخوانی برای اقدام (CTA) بازاریابی:

بازاریابی CTA به روش‎هایی گفته می‎شود که ترافیک اینترنت به راهنمایی‎ها یا فروش‎های اینترنتی با استفاده از متن، گرافیک،

و دیگر عناصر طراحی وب منجر می‎شود.

این مطلب میتواند برای شما مفید باشد:بازاریابی محتوایی؛ شیوه ای که کسب‌وکارهای بزرگ به کار می‌گیرند

۵بازایابی ویروسی:

بازاریابی ویروسی که به شکل یک ویروس در شبکه های اجتماعی و یا از طریق ایمیل share می شود و یا از طریق انسانها به

صورت دهان به دهان منتقل می شود تا سطح گسترده ای از افکار عمومی را فرابگیرد به طوری که انسانها در مورد آن به

بحث و گفتگو بپردازند . درواقع با استفاده از این روش سعی می شود یک بستر تبلیغاتی خودجوش از طریق شبکه های

اجتماعی و اینترنت فراهم گردد و پیام تبلیغاتی به صورت یک ویروس به طور سریع رشد و تکثیر یابد .

۶بازایابی مبتنی بر تنوع:

توسعه یک طرح بازاریابی خاص، با استفاده از تجزیه و تحلیل مشتری‎های مختلف براساس تفاوت‎های فرهنگی نظیر سلیقه ‎ها،

انتظارات، عقاید، دیدگاه جهانی و نیازهای خاص است.

۷بازاریابی سری:

گاهی عدم به‎اشتراک‎ گذاری همه چیز منجر به ایجاد منبع بزرگی از همهمه می‎شود. تریلر فیلمی را تصور کنید که شما را برای

دیدن فیلم بسیار هیجان‎زده کرده‎است. در حالی که همه جنبه های فیلم نشان داده نمی شود، تبلیغ می‎تواند انگیزه کافی برای

بینندگان جهت دیدن بیشتر فیلم را ایجاد کند.

۸بازاریابی فصلی:

رویدادهای فصلی شرایط مناسبی برای مواجهه با نیازهای مشتریان ارائه می‎دهد. گاهی اوقات این رویدادها می‎تواند تغییرات

آب‎وهوایی و یا تعطیلات ملی باشد. با تطبیق خود با فصول مختلفی که برای مشتریان شما اهمیت دارد، می‎توانید بیشتر با

زندگی آن‎ها مرتبط شوید.

۹بازاریابی آنلاین:

با گسترش تجارت به سمت اینترنت، فرم جدیدی از بازاریابی ظهور کرده است. با استفاده از بنرهای اینترنتی تا پاپ آپ‎های

مزاحم، بازاریابان اینترنتی به هرنحو ممکن  سعی در جلب توجه مخاطبین خود را دارند.

10-بازاریابی ایمیلی:

با روی آوردن مشتریان به دنیای مجازی، بازاریاب‎های اینترنتی سعی در جمع‎آوری و سازماندهی ایمیل‎ها برای فرصت‎های بالقوه

کرده‎اند. بسیاری از بازاریاب‎هایی که بین دو کسب‎وکار است به بازاریابی ایمیلی به‎عنوان راه ابتدایی ارتباط با مشتری‎های خود

وابسته اند.

11-بازاریابی رویدادی:

ایجاد رویدادها، راهی بسیار مناسب برای فروش است. مشتریان اغلب نیازمند دلیلی برای خرید هستند و رویدادها غالبا

می توانند دلیل خوبی ایجاد نمایند. رژه روز شکرگزاری میسی با اتصال دو رویداد موردعلاقه مصرف‎کنندگان، به بخشی از فرهنگ

آمریکا تبدیل شده‎است: شکرگزاری و خرید.

۱2بازاریابی مبتنی بر محتوا:

محتوایی به منظور آموزش مشتریان بالقوه درمورد محصولات و خدمات خود، ارسال و منتشر نمایید. برای تجارت‎های

مناسب، این امر می تواند ابزار موثری برای تاثیر بر مشتریان بدون استفاده از روش های فروش مستقیم باشد.

13-بازاریابی مبتنی بر موبایل:

نوعی از بازاریابی در گوشی‎های تلفن همراه (نظیر تلفن‎های هوشمند) و یا با استفاده از آن‎ها است. بازارایابی از طریق تلفن همراه

می‎تواند، مشتریانی حساس به زمان و مکان و اطلاعات شخصی فراهم کند که به ترویج محصولات، خدمات، ایده‎ها بپردازید.

14بازاریابی مبتنی بر اتحاد:

سرمایه گذاری مشترکی است که بین دو یا چند کسب‎وکار به‎منظور پرکردن منابع در تلاش برای ترویج و فروش محصولات

و خدمات تشکیل شده است.

 

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*