مقایسه روشهای سنتی بازاریابی با روشهای مدرن

بازاریابی سنتی چیست؟

بازاریابی سنتی یا بازاریابی آفلاین شامل استراتژی های ترفیعاتی مورد استفاده قبل از ظهور اینترنت می باشد اما این بدان

معنی نیست که بازاریابی سنتی با پیدایش بازاریابی دیجیتال، جایگاه خود را از دست داده است. هنگامی که بخواهیم در یک

منطقه ی جغرافیایی خاص فعالیت کنیم، بازاریابی سنتی از طریق بیلبوردها، چاپ تراکت و مجلات محلی مناسب خواهد بود

که البته معمولا سرمایه گذاری بالایی را می طلبد. برخی تکنیک های مورد استفاده در این روش عبارتند از: فروش مستقیم،

رادیو، تلویزیون، تبلیغات چاپی و… .

بازاریابی مدرن و دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی مدرن، حرفه ای میان تولید کننده یا فردی که خدمات را ارائه می دهد در مقابل مشتریان می باشد و در همه جنبه

های زندگی کاربرد دارد.  دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از ابزارهای موجود مانند وب سایت، ایمیل، شبکه های اجتماعی،

دنیای دیجیتال چه آنلاین و چه غیر آنلاین و تکنیک های بازاریابی اینترنتی به منظور تبلیغ محصول، خدمات، برندها

و بررسی رفتار مشتری.

مقایسه بازاریابی سنتی با دیجیتال مارکتینگ:

1- در روشهای بازاریابی سنتی مخاطبانی را هدف قرار می دادند که به کسب و کار آن ها مرتبط نمیشد. هم چنین در زمان

های نامناسبی ، مخاطبان را مورد هدف قرار می دادند. ولی در دیجیتال مارکتینگ از روش هایی که مبتنی بر دیجیتالی بودن

هستند ، برای افزایش اثر گذاری استفاده می کنند.

2- افزایش تبلیغات در روش های سنتی بازاریابی ، هزینه های زیادی دارد. این درحالی است که در بازاریابی دیجیتال ،

افزایش تبلیغات به صورت دهان به دهان است که هزینه بسیار کمی دارد ولی نیاز به تخصص و دقت دارد.

3- در روش های دیجیتال مارکتینگ ، افراد به سرعت اطلاعات بیشماری از محصولات در اختیارشان قرار می گیرد در صورتی

که در بازاریابی سنتی این چنین نیست.

4- طبقه بندی اطلاعات از نظر بازاریابان سنتی مفید است ولی رمز نگاری این اطلاعات سخت است ولی در روش دیجیتال

مارکتینگ داده ها به خوبی تحلیل می شوند و به شیوه ای هوشمندانه طبقه بندی می شوند.

5- در محیط سنتی بازاریابی ، تمامی تلاش منجر به ارائه یک نمونه محصول به مشتری می شد ولی در روش نوین دیجیتال

مارکتینگ ، تبلیغات به صورت مستقیم است و ارائه یک نمونه محصول، پایان تبلیغات نیست بلکه باعث ایجاد راه ارتباط با

مشتری و تبدیل او به مشتری وفادار می شود.

بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی سنتی؟

بازاریابی سنتی هنوز هم یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین روش‌های بازاریابی برای کسب‌وکارها است، اما تنها راه برای معرفی

محصولات و خدمات یک شرکت نیست. درست است که روش‌های تبلیغات سنتی ممکن است در طول سال‌های متنوع‌تر

شده باشد، اما در اصالت آن تغییری ایجاد نشده است. از سوی دیگر، بازاریابی دیجیتال با استفاده از تلکنولوژی‌های جدید

روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود و با گذشت زمان، بیشتر جای خود را در میان بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار باز می‌کند.

مزایای بازاریابی سنتی:

۱- سادگی و ملموس بودن (Simple):

از آن‌جایی‌که اکثریت جامعه تا به حال با انواع روش‌های بازاریابی سنتی مواجه شده‌اند، راحت‌تر می‌توانند پیام تبلیغاتی را

درک و دریافت کنند.

۲- دسترسی به مخاطبان محلی (Local Reach):

استفاده از روش‌های تبلیغاتی سنتی مثلاً آگهی در رادیوی محلی یا شبکه تلویزیون محلی یا ارسال تبلیغات چاپی مخصوص

به هر محله می‌تواند در جذب مخاطبان هدف بومی موفق‌تر عمل کند.

۳- ماندگاری تبلیغات سنتی (Hard Copies):

اغلب روش‌های بازاریابی سنتی مانند تبلیغات پرینت‌شده قابلیت نگهداری برای سال‌ها را دارند و این موضوع، به مخاطبان

اجازه می‌دهد که این تبلیغات را نزد خود نگه دارند تا هر زمان که نیاز داشتند، به آنها مراجعه کنند.

مزایای بازاریابی دیجیتال:

1-نتایج قابل اندازه‌گیری (Measurable Results)

رصد آنی و آنالیز تبلیغات دیجیتال، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزایای بازاریابی دیجیتال نسبت به روش‌های بازاریابی

سنتی است. آنالیز بازاریابی دیجیتال روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود که امکان بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی را به بازاریابان

و صاحبان کسب‌وکار می‌دهد

۲- تعامل لحظه‌ای مشتریان و ارتباط دوطرفه (Instant Interactivity & Two-way Communication)

در گذشته زمانی که هنوز صحبتی از روش‌های بازاریابی آنلاین مطرح نبود، برقراری تعامل مشتریان با کسب‌وکار سخت‌تر

انجام می‌شد. با استفاده از بازاریابی دیجیتال، به راحتی می‌توانید با ایجاد یک CTA ساده، مشتریان خود را به سمت

وب‌سایت، پیج اینستاگرام، کانال تلگرام خود یا هرجایی که تعامل مشتریان با کسب‌وکارتان راحت باشد، هدایت کنید.

3-تاثیر بازاریابی کلامی دیجیتال (Digital Word of Mouth)

از بین تمام روش‌های بازاریابی در جهان، هیچ چیز مانند یک مشتری راضی نمی‌تواند موثر واقع ‌شود. بازخوردها

و کامنت‌های مثبت که به صورت آنلاین در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی یک کسب‌وکار ثبت می‌شوند، کاربران آنلاین

دیگر را به خرید ترغیب می‌کند.

 

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*