بازاریابی محتوایی؛ شیوه ای که کسب‌وکارهای بزرگ به کار می‌گیرند

مدل‌های زیادی از بازاریابی وجود دارند اما امروز می‌خواهیم یکی از بهترین مدل ها به نام بازاریابی محتوایی که امروزه بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند و البته نتایج خوبی هم گرفته‌اند را معرفی کنیم

نکته مهمی که باید قبل از شروع این بحث بگوییم این است که هر مدل از بازاریابی و فروش نقاط قوت و ضعف خاص خودش را دارد و همچنین هیچ راه میانبری وجود ندارد

اگر می‌خواهید با بازاریابی محتوایی آشنا شوید ادامه متن برای شما نوشته‌شده

 

تعریف بازاریابی محتوایی و تفاوت آن با بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی به‌نوعی از بازاریابی محصول یا خدمات کسب‌وکار با استفاده از محتوا است

یعنی کسب‌وکارها بنا بر یک استراتژی خاص محتوا تولید کرده و آن را با عموم مردم یا جامعه هدف خود اشتراک‌گذاری می‌کنند

منظورمان از محتوا، متن، ویدئو، صوت (پادکست) و تصویر است که هرکدام از این‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند

مثلاً شما صاحب یک فروشگاه کفش هستید و یک صفحه اینستاگرام برای فروشگاهتان راه‌اندازی کرده و باهدف کسب مشتریان بیشتر تولید محتوا می‌کنید

بازاریابی محتوایی با  بازاریابی محتوا تفاوت دارد. عده‌ای از افراد سهواً این دو روش را با هم اشتباه می گیرند

همان‌طور که گفتیم بازاریابی محتوایی یعنی فرایند تولید و به اشتراک‌گذاری محتوا برای کسب مشتریان بیشتر

اما بازاریابی محتوا یعنی بازاریابی برای یک محتوای خاص برای افزایش نرخ بازدید و به اشتراک‌گذاری آن مثلاً ما یک کتاب الکترونیکی دارید و برای آن از شیوه‌های مختلف بازاریابی استفاده می‌کنیم

این نوشته می تواند برای شما مفید باشد: 10 استراتژی بازاریابی که برندهای بزرگ استفاده می‌کنند

استراتژی محتوا در بازاریابی محتوایی

می‌توانیم بگوییم مهم‌ترین بخش در بازاریابی محتوایی استراتژی محتوا است

معنای ساده استراتژی یعنی استفاده از کمترین امکانات برای رسیدن به بهترین نتایج

در استراتژی محتوا ما باید برای هر کسب‌وکاری بر اساس نوع آن کسب‌وکار، جامعه هدف و پرسونای مخاطبان احتمالی آن یک شیوه تولید و توزیع محتوای خاص را تدوین کنیم تا از امکانات موجود بهینه‌ترین استفاده را ببریم

بگذارید ساده‌تر بگویم؛ برگردیم به همان مثال فروشگاه کفش. فرض کنیم مخاطبان فروشگاه ما بیشتر در شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً اینستاگرام فعال هستند پس بیشتر سهم بازاریابی محتوایی را روی تولید محتوا در اینستاگرام سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا نتیجه بهتری بگیریم

حالا شما در نظر داشته باشید که اگر به‌جای اینستاگرام، بیشتر فعالیتمان را روی وب‌سایت یا لینکدین بگذاریم مسلماً نتیجه‌ای که انتظار داریم عایدمان نمی‌شود (البته این تنها یک مثال بود ما تخصصی درزمینهٔ فروش کفش نداریم و تحقیقات بازار برای این مورد زمانبر است)

 

اهمیت توزیع محتوا در بازاریابی محتوایی

بسیاری این‌جوری فکر می‌کنند که تولید محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است، البته چنین است اما خیلی‌ها از اهمیت توزیع محتوا غافل می‌شوند

اگر اهمیت توزیع محتوا بیشتر از تولید آن نباشد، کمتر نیست همان‌طور که در بحث استراتژی محتوا گفتیم باید بدانیم مخاطب ما بیشتر در چه بسترهایی فعالیت می‌کنند تا از آن طریق پیاممان را به گوش آن‌ها برسانیم

اگر توزیع محتوا را نادیده بگیریم مانند این است که به فردی که عزادار است اطلاعاتی در مورد آموزش رقص ارسال کنیم

همچنین خیلی اوقات اهمیت ندادن به توزیع محتوا باعث می‌شود تا یک محتوای ناب به دلیل توزیع اشتباه بازخوردی که باید بگیرد را نگیرد

این نوشته می تواند برای شما مفید باشد: دیجیتال مارکتینگ چیست و در مورد اهمیت آن چه می دانید؟

اهمیت پرسونا در بازاریابی محتوایی

یکی از مهم‌ترین کارهای استراتژیست های محتوایی، کشف پرسونای مخاطب است

خیلی از ما فکر می‌کنیم مخاطبمان مانند ما فکر می‌کند و دغدغه‌های ما را دارد درصورتی‌که چنین نیست و خیلی از کسب‌وکارها در این دام می‌افتند و ضررهای قابل‌توجهی را متحمل می‌شوند

پرسونا یک تصور شفاف از مدل ذهنی، ویژگی‌ها، دغدغه‌ها و خواسته‌های مخاطب احتمالی ما است که به‌وسیله آن محتوا و محصولاتمان را آماده می‌کنیم تا او حس کند این محتوا دقیقاً برای او طراحی‌شده است

شاید با خود بگویید که محصول من برای همه مناسب است درصورتی‌که باید بگویم این حرف اشتباه است چون هیچ محصولی در تاریخ وجود نداشته که تمام مردم دنیا از آن استفاده کنند

بحث پرسونا را با مثال کفش‌فروشی ادامه می‌دهیم

مثلاً فرض کنیم یکی از مشتریان احتمالی ما مدیران هستند و پرسونای یک مدیر را باهم مرور می‌کنیم:

علی 35 سال دارد و مدیر یک استارتاپ نسبتاً بزرگ است که الآن رشد خوبی دارد

او چهار سال است ازدواج‌کرده و یک پسر 2 ساله دارد

علی ماهانه بیشتر از 100 میلیون تومان درامد دارد و در کنار کارش به کسب‌وکارهای نوپا کمک می‌کند تا بتوانند رشد کنند

علی علاوه بر کار خودش عاشق این است تا به رشد افراد کمک کند

او در طول روز زمان زیادی ندارد پس بنابراین کفش‌های بندی نمی‌تواند گزینه مناسبی برای او باشد و به نظر می رسد او نیاز به کفشی دارد که در عین راحتی زیبا و شکیل باشد چون او به جلسات مهم کاری می رود و زمان این را ندارد که مدام کفش خودرا عوض کند

این‌یک نمونه از پرسونای مخاطب بود البته می‌تواند کامل‌تر باشد

حالا فرض کنیم می‌خواهیم محتوایی تولید کنیم تا علی یا افرادی مشابه او به کفش‌های تولیدی ما علاقه‌مند شده و آن را خریداری کنند

 

این نوشته می تواند برای شما مفید باشد: گذشتن از چهار لایه مغز برای فروش محصولات

تفاوت بازاریابی محتوایی و تبلیغات

هم بازاریابی محتوایی و هم تبلیغات هر دو فعالیت‌هایی مهم در هر کسب‌وکاری هستند اما باهم تفاوت‌های زیادی دارند

برای تبلیغات به بودجه و هزینه نیاز داریم و این هزینه‌بر حسب هر کسب‌وکار و بر اساس اهداف و انتظاراتی که از آن داریم متغیر است، همچنین تبلیغات فعالیتی است که اگر به‌درستی انجام شود در زمان نتیجه خوبی به ما می‌دهد

اما بازاریابی محتوایی بیشتر از هزینه به زمان نیاز دارد، ممکن است ماه‌ها روی محتوا کارکنیم اما نتیجه‌ای عایدمان نشود در این موقع بسیاری از افراد ناامید شده و انگیزه خود را از دست می‌دهند اما این طبیعت بازاریابی محتوایی است که موفقیت در آن به‌صرف زمان و ممارست نیاز دارد

 

البته می‌توانیم در بعضی از جاها تبلیغات و بازاریابی محتوایی را مکمل همدیگر بدانیم؛ فرض کنید شما برای کسب‌وکار خود تبلیغات گسترده‌ای انجام داده‌اید و افراد زیادی به سمت وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی شما روانه شده‌اند اما چیزی باید وجود داشته باشد تا این افراد را در کسب‌وکارمان نگه‌داریم و می‌توانیم این کار را با بازاریابی محتوایی انجام بدهیم

 

آیا بازاریابی محتوایی تنها برای کسب‌وکارهای آنلاین کاربرد دارد؟

خیر! تمام کسب‌وکارها می‌توانند از این شیوه بازاریابی استفاده کنند اما امروزه بیشتر کسب‌وکارهای آنلاین از این شیوه استفاده می‌کنند و نمی‌توانیم کاربرد این نوع بازاریابی را در انحصار یک نوع کسب‌وکار بدانیم

همان‌طور که در ابتدای متن مثال زدیم شما می‌توانید یک فروشگاه فیزیکی کفش داشته باشید و از بازاریابی محتوایی استفاده کنید

در مورد توزیع محتوا هم نمی‌توانیم کانال‌های توزیع محتوا را در انحصار اینترنت بدانیم چون شما می‌توانید برای محصولات خود یک بروشور حرفه‌ای طراحی کرده و تمامی اطلاعات محصول را در آن ارائه کنید

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*