بازاریابی درون‌گرا و روش های اجرای آن در کسب و کار

حتماً شما هم درباره یک برند خاص این حس را دارید که خودتان به او جذب‌شده‌اید و کسی شمارا برای این کار مجبور نکرده است. شاید برایتان جالب باشد که این برند و برندهای مشابه از نوعی بازاریابی به نام بازاریابی درون‌گرا استفاده کرده‌اند

در این نوشته می‌خواهیم شمارا با بازاریابی درون‌گرا آشنا کنیم و درصورتی‌که قصد دارید برای رشد کسب‌وکارتان سرمایه گذاری کنید این شیوه  می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد

 

بازاریابی درون‌گرا یا ربایشی چیست؟

یک نوع از بازاریابی که کار اصلی آن جذب مخاطب و تبدیل آن‌ها به مشتری و هوادار است و این روند به صورتی انجام می‌شود که خود مخاطب احساس کند خود او بوده که جذب برند شده و از طرف کسی به این کار اجبار نشده

اگر بخواهیم ساده بگوییم مخاطب فکر می‌کند برند ما را شکار کرده

به عقیده بسیاری بازاریابی درون‌گرا در مقابل بازاریابی برونگرا قرار دارد که در نوشته بعدی بیشتر در مورد آن حرف می‌زنیم

بازاریابی درون‌گرا معمولاً به‌وسیله بازاریابی محتوایی انجام می‌شود و تولید و توزیع محتوا نقش مهمی در آن دارد

 

چرا بازاریابی درون‌گرا اهمیت دارد؟

هیچ انسانی دوست ندارد که کسی او را به کاری مجبور کند حتی اگر چیزی که آن‌ها را به انجامش مجبور می‌کنیم بهترین کار برای آن‌ها باشد با همه این‌ها یک جمله معروف هست که می‌گوید:

من ترجیح می‌دهم در جهنمی که خودم ساختم باشم تا اینکه به‌زور من را به بهشت ببرند

شاید برایتان عجیب باشد اما خیلی‌ها در عمق ناخودآگاهشان به این جمله باور دارند

در شیوه بازاریابی سنتی معمولاً با ترفندهای مختلف مردم را به انجام کاری مجبور می‌کنند. اگر بازاریاب سمج به پست تان خورده باشد حتماً می‌بینید این‌قدر ترفند بلد هستند که اگر لحظه‌ای غافل شویم به خودمان می‌آییم می‌بینیم بدون رضایت قلبی از آن‌ها چیزهایی را خریده‌ایم و طبیعتاً این باعث می‌شود که در آینده ذهنیت مثبتی نسبت به برند آنها نداشته باشیم

اما بازاریابی درون‌گرا اگر به‌خوبی انجام گیرد باعث می‌شود تا مخاطبان خودشان و باکمال میل محصول یا خدمات ما را خریداری کنند و به‌اصطلاح به‌جای اینکه ما آن‌ها را متقاعد کنیم آن‌ها خودشان خود را متقاعد می‌کنند

این نوشته می تواند برای شما مفید باشد: 10 استراتژی بازاریابی که برندهای بزرگ استفاده می‌کنند

در بازاریابی درون‌گرا مخاطب جذب چه چیزی می‌شود

در این شیوه از بازاریابی ما برای جلب‌توجه و علاقه مخاطب سعی می‌کنیم به نیازها و دغدغه‌های آن‌ها پاسخ بدهیم و برای مشکلات آن‌ها راه‌حل ارائه کنیم

مثلاً شما دارای فروشگاه خودرو هستید و می‌خواهید مخاطبان خود را افزایش بدهید. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که در این موقعیت باید هزینه زیادی را صرف تبلیغاتی بکنند که بسیاری از این تبلیغات بی‌هدف هستند چون استراتژی پشت آن‌ها نیست

اما با استفاده از بازاریابی درون‌گرا می‌توانیم کاری کنیم که مخاطبان هدف جذب فروشگاه ما شده و تبدیل به یکی از طرفداران ما بشوند

چگونه؟ در سخن ساده اما در عمل سخت است!

مخاطبان هدف شما بیشتر چه دغدغه‌هایی دارند؟ مثلاً شاید دغدغه مهمی که بسیاری از مردم برای خرید خودرو دارند این است که می‌خواهند قبل از خرید بدانند این خودرو رنگ دارد؟ ازلحاظ موتوری سالم است؟ روغن‌سوزی دارد؟ و سؤالات مشابه این

این سؤالات یک فرصت عالی برای شماست که می‌توانید با پاسخ دادن به آن‌ها مخاطبان زیادی را جذب کنید

مثلاً شما چند شیوه ساده بلدید که هرکسی با استفاده از آن و در زمان کوتاهی می‌تواند تشخیص بدهد که یک خودرو رنگ دارد یا خیر

این اطلاعات برای بسیاری از افراد ارزشمند است و شما می‌توانید این اطلاعات را در فرمت‌های مختلف مانند کتاب الکترونیکی، فایل ویدئویی، فایل صوتی و… در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی‌تان قرار بدهید و یا حتی آن‌ها را به‌صورت یک بروشور کاغذی به هرکسی که به فروشگاه شما مراجعه‌ می‌کند هدیه کنید

مطمئناً این می‌تواند کمک کند تا مخاطبان زیادی جذب فروشگاه شما بشوند

 

چطور می‌توانیم از بازاریابی درون‌گرا در کسب‌وکارمان استفاده کنیم؟

شاید تا اینجای نوشته علاقه‌مند باشید تا از بازاریابی درون‌گرا در کسب‌وکارتان استفاده کنید که در ادامه روش‌هایی که می‌توانید استفاده کنید را به شما معرفی می‌کنیم

  • یک کاغذ بردارید و تمام مشکلاتی که مخاطب هدف شما می‌تواند داشته باشد را روی آن بنویسید (هم مشکلاتی که به زبان می‌آورد و هم مشکلاتی که ممکن است آن‌ها را نگوید)
  • مخاطب هدف شما بیشتر در چه پلتفرمی فعالیت دارد (اینستاگرام، تلگرام، وب‌سایت و…)
  • یک بستر فراهم کنید مثلاً یک وب‌سایت یا یک پیج اینستاگرام راه‌اندازی کرده و داخل آن تولید محتوا کنید
  • منظورمان از تولید محتوا این است که به سؤالات و مشکلات مشتری پاسخ داده و برای آن‌ها راه‌حل ارائه کنید

 

4 مرحله اصلی بازاریابی درون‌گرا

بازاریابی درون‌گرا از 4 مرحله اصلی تشکیل‌شده که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم

جذب مخاطب

اولین کاری که باید انجام بدهیم جذب مخاطب است و این کار را می‌توانیم با تولید محتوای خوب و مناسب شرایط مخاطب انجام بدهیم

شما باید بتوانید در میان هزاران محتوایی که در طول روز منتشر می‌شود نظر مخاطب را جذب کنید و این کار با روش های خاص مانند نوشتن تیترهای جذاب شدنی است البته رسیدن به آن ها به تمرین و ممارست نیاز دارد

 

تبدیل مخاطب به مشتری بالقوه

زمانی که توجه مخاطب را به بند جذب کردیم حالا نوبت به این می‌رسد که او را به برندمان علاقه‌مند کنیم که به این کار جلب علاقه گفته می‌شود

مثلاً می‌توانیم یک هدیه رایگان به او بدهیم. این هدیه رایگان می‌تواند یک محتوای آموزشی باشد تا او را چند قدم به جلو ببرد مثلاً اگر آموزش سخنرانی می‌دهید می‌توانید محتوای رایگانی ارائه کنید که مخاطب با استفاده از آن ترس از سخنرانی را مدیریت کند

این کار باعث می‌شود مخاطب به برند شما علاقه‌مند شود

 

تبدیل مشتری بالقوه به بالفعل

اگر دو مرحله قبلی را به‌درستی انجام داده باشید کارتان در این مرحله ساده است. شما باید یک پیشنهاد ویژه به مخاطب ارائه کنید مثلاً می‌توانید از طریق پیامک یا ایمیل یک کد تخفیف برای او ارسال کنید تا محصول پولی شمارا خریداری کند

 

مشتری را سورپرایز کنید

درصورتی‌که مخاطب از شما خرید کرد از این به بعد کار شما از اهمیت زیادی برخوردار است چون خیلی از افراد فکر می‌کنند زمانی که مشتری خرید کرد دیگر کار ما تمام‌شده و باید به دنبال مشتری دیگری بگردیم درصورتی‌که این کار اشتباه است و خرید یعنی تازه شروع راه

ما باید علاقه مشتری را نسبت به برندمان افزایش بدهیم و این کار را می‌توانیم با خدمات پس از فروش، هدایای مخصوص خریداران و… انجام بدهیم

این کار باعث می‌شود مشتری کسب‌وکار شمارا تبلیغ کند و به‌اصطلاح به این کار بازاریابی دهان‌به‌دهان گفته می‌شود

این نوشته می تواند برای شما مفید باشد: دیجیتال مارکتینگ چیست و در مورد اهمیت آن چه می دانید؟

معایب سیستم بازاریابی درون‌گرا

تا اینجا از مزایای بازاریابی درون‌گرا گفتیم اما در این دنیا هیچ‌چیزی کامل نیست و این شیوه از بازاریابی معایبی دارد

بازاریابی درون‌گرا کاری زمان‌بر است چون باید اعتماد مشتری را جلب کنیم و این کار در کوتاه‌مدت معمولاً انجام نمی‌گیرد

همچنین این شیوه از بازاریابی نیاز به شناخت عمیق از مخاطب است که باید مشکلات مخاطب را بشناسیم و بدانیم با چه کسی سروکار داریم تا بتوانیم بهترین خدمات را به او ارائه کنیم

 

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*