بازاریابی برونگرا چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

در نوشته قبلی در مورد بازاریابی درون‌گرا صحبت کردیم و گفتیم به عقیده بسیاری بازاریابی درون‌گرا یا ربایشی در نقطه مقابل بازاریابی برون‌گرا قرار دارد. البته به‌هیچ‌وجه به این معنی نیست که بازاریابی برونگرا بازاریابی دافعه‌ای باشد چون بازاریابی برونگرا در جای خود می‌تواند مفید باشد

در این نوشته در مورد بازاریابی برونگرا صحبت کرده‌ایم و اگر به این حوزه علاقه دارید ادامه متن را از دست ندهید

 

بازاریابی برونگرا چیست؟

اهمیت هویت برند

برخلاف بازاریابی درون‌گرا، نوع برون‌گرای آن قدیمی است و خیلی از افراد که از بازاریابی صحبت می‌کنند منظورشان بازاریابی برونگرا است

همچنین در بازاریابی برونگرا برعکس درون‌گرا، این برند است که ارتباط با مخاطب را شروع می‌کند و ماهیت بازاریابی برونگرا این است که شروع‌کننده ارتباط با مشتری است

مثلاً ممکن است از برندی خاص برای معرفی محصولات با شما تماس گرفته شود، یا در سطح شهر تبلیغات محیطی برندهای مختلف توجه شمارا به خود جلب کند

این‌ها مثال‌هایی از بازاریابی برونگرا هستند

البته بسیاری از افراد ذهنیت منفی نسبت به بازاریابی برونگرا دارند که این اشتباه است چون این شیوه مزایای خودش را دارد و بعضی‌اوقات بهترین گزینه است

این نوشته می تواند برای شما مفید باشد: 10 استراتژی بازاریابی که برندهای بزرگ استفاده می‌کنند

کاربرد بازاریابی برونگرا در چیست؟

همان‌طور که گفتیم بازاریابی برون‌گرا شروع‌کننده ارتباط با مشتری است و اصلی‌ترین کاربرد آن را می‌توانیم برای برندهای نوپا در نظر بگیریم.

تصور کنید می‌خواهید با فردی ارتباط دوستی برقرار کنید و اگر بنشینید و بخواهید تا او به سمت شما بیاید طبیعتاً عقلانی نیست چون ممکن است این فرصت را از دست بدهید بنابراین این شما هستید که باید سعی ‌کنید شروع‌کننده مکالمه با او باشید

مثلاً شما صاحب یک برند مواد شوینده هستید و می‌خواهید محصولاتتان را به جامعه هدف معرفی کنید و سفارش ساخت یک آگهی تلویزیونی یا تبلیغات محیطی می‌دهید و از این طریق با مخاطبتان ارتباط برقرار می‌کنید و برندتان را در ذهن او ثبت می‌کنید

 

بازاریابی برونگرا در چه فرمت‌هایی انجام می‌گیرد؟

روانشناسی فروش چیست؟

در این بخش روش‌هایی که بازاریابی برون‌گرا از طریق آن‌ها با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند را باهم مرور می‌کنیم

  • تبلیغات محیطی: حتماً در سطح شهر با بیلبوردها و تبلیغات محیطی برخورد داشته‌اید
  • بازاریابی تلفنی: مانند زمانی که بازاریابان یک شرکت با شما تماس می‌گیرند
  • آگهی‌های تلویزیونی و رادیویی: مانند آگهی شرکت عالیس
  • شبکه‌های اجتماعی: مانند بنرهای اینستاگرام یا تیزر های تبلیغاتی
  • اینفلوئنسر مارکتینگ: زمانی که یکی از افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی یک محصول خاص را معرفی می‌کنند
  • ایمیل مارکتینگ: برخی از ایمیل مارکتینگ برای بازاریابی برونگرا استفاده می‌کنند مانند ایمیل‌های تبلیغاتی
  • چاپ و پخش تراکت: ساده‌ترین شیوه از بازاریابی برونگرا

 

تفاوت بازاریابی برونگرا با درون‌گرا

همان‌طور که گفتیم بسیاری این دوره را نقطه مقابل یکدیگر می‌دانند درصورتی‌که می‌توانیم این دو شیوه را مکمل هم بدانیم

یک برند می‌تواند هم از بازاریابی درون‌گرا و هم از برون‌گرا استفاده کند چیزی که در میان برندهای بزرگ شاهدش هستیم مثلاً برندهایی که هم آگهی تبلیغاتی طراحی و پخش می‌کنند و هم از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند

این نوشته می تواند برای شما مفید باشد: گذشتن از چهار لایه مغز برای فروش محصولات

بازاریابی برونگرا باید به چه شکلی انجام بشود؟

همان‌طور که در نوشته‌های قبلی گفتیم هر برندی باید یک جامعه هدف از مخاطبانش داشته باشد. بازاریابی درون‌گرا برای برند باید حاوی یک پیام باشد، پیامی که مرتبط با اهداف برند باشد و بتواند در دل مخاطب نفوذ کند به‌طوری‌که مخاطب با دیدن آن جرقه‌ای در ذهنش روشن شود

اما خیلی اوقات می‌بینیم که بسیاری از برندها چنینی نمی‌کنند و تبلیغاتی کاملاً بی‌ربط با جامعه مخاطبان و اهداف برندشان منتقل می‌کنند

نمونه‌اش را می‌توانیم در سطح شهر یا تبلیغات صداوسیما مشاهده کنیم که در این صورت بیشتر از اینکه برای برند منفعت داشته باشد به اعتبار آن لطمه می‌زند

 

معایب بازاریابی برونگرا چیست؟

بازاریابی برون‌گرا در کنار مزایایش معایبی هم دارد. یکی از معایب مهم این روش هزینه‌بر بودن آن است چون سفارش تیزر تبلیغاتی، بیلبورد، اینفلوئنسر مارکتینگ و… مواردی هستند که به هزینه زیادی نیاز دارند و طبیعتاً بسیاری از برندها در ابتدای راه از پس چنین هزینه‌هایی برنمی‌آیند

در کنار هزینه بالا اگر این نوع از بازاریابی به‌صورت بهینه انجام نشود می‌تواند اثرات موقتی داشته باشد و در درازمدت مخاطبان برند ما را فراموش کنند حتماً برندهای زیادی را دیده‌اید که با سروصدای زیادی پا به میدان گذاشته‌اند اما بعد از مدتی اثری از آن‌ها وجود ندارد

این نوع از بازاریابی برای اثرگذاری به زمان نیاز دارند و این زمان‌بر بودن هزینه کار را بالا می‌برد چون مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد تا مخاطب به پیام برند ما عادت کرده و در ذهنش حک شود

مورد آخر اینکه بسیاری از افراد این شیوه از بازاریابی را روشی مزاحم می‌دانند که در بخش بعدی به آن می‌پردازیم

 

چرا خیلی از افراد با بازاریابی برونگرا مخالف هستند؟

بازاریابی برونگرا می‌تواند روش خوبی باشد اما اگر در اجرای آن به‌درستی عمل نکنیم می‌تواند برای برند فاجعه به بار بیاورد و به اعتبار ما لطمه بزند

بسیاری از افراد از این شیوه از بازاریابی دل خوشی ندارند چون با افرادی مواجه شده‌اند که از این شیوه بازاریابی ناشیانه استفاده کرده‌اند

فرض کنید در حال استراحت هستید و فردی تماس می‌گیرد و می‌گوید از فلان شرکت است و به‌زور می‌خواهد محصولشان را به شما بفروشد

یا درست در قسمت حساس سریال موردعلاقه‌تان هستید اما سریال قطع‌شده و آگهی برندی خاص پخش می‌شود

در شبکه‌های اجتماعی با تیتر جذابی روبرو می‌شوید و زمانی که آن ویدئو را باز می‌کنید می‌بینید تبلیغ یک نوع شامپو یا خدمات کاشت مو است

با تبلیغ برندهایی روبرو می‌شود که به تعهداتشان عمل نمی‌کنند

و همه این‌ها باعث می‌شود تا افراد ذهنیت منفی نسبت به بازاریابی برونگرا داشته باشند و خیلی از افراد از این شیوه با عنوان بازاریابی مزاحم نام ببرند!

 

 

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*