چطور با تصویر ذهنی فروشمان را افزایش بدهیم

روش‌های زیادی برای بازاریابی و فروش محصولات مختلف وجود دارند اما یکی از روش‌های مهم این است که بتوانیم تصویرسازی کنیم

البته قصد نداریم در مورد طراحی با فتوشاپ یا ابزارهای مشابه صحبت کنیم بلکه منظورمان این است که از برندمان تصویر مثبتی در ذهن مخاطب بسازیم

در این نوشته پله به پله ساختن تصویر ذهنی را آموزش می‌دهیم پس با ما همراه باشید

تصویرسازی ذهنی چیست؟

همه ما در طول روز چیزهای زیادی را با چشمانمان می‌بینیم مناظر، ساختمان‌ها، مردم اما معمولاً این‌ها را فراموش می‌کنیم

با همه اینها حاضرم قسم بخورم که الآن که در حال خواندن این نوشته هستید، لحظه‌هایی از گذشته در ذهنتان با تمام جزئیات وجود دارند و سخت از بین می‌روند

  • مثلاً لحظه‌ای که در یک قرعه‌کشی بزرگ برنده‌شده‌اید
  • یا زمانی که با محبوبتان ملاقات کرده‌اید
  • و یا حتی شکست های بزرگ زندگی‌تان از جلوی چشم تان کنار نمی روند

این‌ها و مشابه این‌ها چیزهایی هستند که در ذهن ما لنگر می‌اندازند و به‌سختی از ذهن پاک می‌شوند

این لحظات توانسته‌اند تصاویر زیبایی توی ذهن شما بسازند، تصاویری که احساسات شمارا برمی‌انگیزانند

این نوشته می تواند مفید باشد: روانشناسی فروش چه نقشی در رشد کسب و کار دارد؟

کاربرد تصویرسازی ذهنی درفروش

به مشتریان احتمالی کمک کنید 

یکی از مهم‌ترین کاربردهای تصویرسازی ذهنی، بازاریابی و فروش است

از اهمیت تصویر ذهنی همین بس که افراد برای خرید محصولات اپل صف می‌کشند اما برای محصولی باکیفیت مشابه این‌قدر سر و دست نمی‌شکنند

دلیلش این است چون اپل توانسته تصویر زیبایی از برند خود را در ذهن ما بسازد

در ادامه روش‌های ساخت تصویر ذهنی را باهم مرور می‌کنیم

 

کلمات؛ مهم‌ترین عنصر تصویر سازی ذهنی

مهم‌ترین عنصری که ما با استفاده از آن می‌توانیم در ذهن مخاطب تصویرسازی کنیم کلمات هستند

شاید با این حرف من مخالفت کنید اما قدرت کلمات از قدرت هر سلاحی بیشتر است

شاید یک سلاح بتواند فردی را از بین ببرد اما با استفاده از کلمات می‌توان کاری کرد که فرد باکمال میل به خودش آسیب برساند

کافیست لیست موسیقی ها و کتابهای ممنوعه ای را در گوگل جستجو کنید که افراد با شنیدن یا خواندن آنها دست به خودکشی زده اند

درصورتی‌که فردی بلد باشد کلمات را به‌خوبی در کنار هم چیده و تصویر مثبت یا منفی در ذهن خواننده نقاشی کند این اثر تأثیر غیرقابل‌باوری دارد

این نوشته می تواند مفید باشد: گذشتن از چهار لایه مغز برای فروش محصولات

نمونه‌هایی از تصویرسازی در ذهن مخاطب

نمونه‌ای که در ابتدا مثال زدیم برند اپل بود که توانسته طی سال‌ها تصویری از برند خود به بیرون بتاباند که هر فردی که محصول اپل در دست می‌گیرد احساس کند فردی خاص و متفاوت است چون شعاری که برند اپل به مخاطب القا می‌کند این است که متفاوت بیندیش!

قسمتی از متن آگهی اپل را باهم می‌خوانیم

به‌افتخار دیوانه‌ها، سرکش‌ها و دردسر سازان. کسانی که دنیا را جور دیگری می‌بینند. ممکن است بعضی آن‌ها را دیوانه ببینند، ولی به چشم ما نابغه‌اند. چون دنیا را همان‌هایی تغییر می‌دهند که آن‌قدر دیوانه‌اند که فکر کنند از پس این کار برمی‌آید.

بخشی از  این متن ازجمله: «نسل بشر را روبه‌جلو پیش می‌برند» شخصاً توسط خود استیو جابز نوشته‌شده است. پس‌ازآن تبلیغ، جابز در مک‌ورلد – آی‌ورلد آن سال در سخنرانی‌اش گفت

اپل برای مردمی است که فقط نوک انگشتان را نمی‌بینند، بلکه برای کسانی است که می‌خواهند از کامپیوتر استفاده کنند تا به کمک آن دنیا را تغییر دهند. (منبع)

تصویرسازی ذهنی با استفاده از کلمات عینی و ذهنی

تا اینجا گفتیم که کلمات مهم‌ترین نقش را در تصویرسازی ذهنی برند دارند

اما از چه کلماتی باید استفاده کنیم؟

به‌طورکلی دو جنس کلمه داریم؛ عینی و ذهنی

کلمات ذهنی به کلماتی گفته می‌شود که هرکسی در ذهن خود برداشت خاصی از آن‌ها دارد و معمولاً تصویر مبهمی در ذهن هرکدام از ما دارند مانند موفقیت، ثروت، رشد، عشق و…

کلمات عینی به کلماتی گفته می‌شود که در بیشتر اوقات در ذهن همه ما تصور یکسانی دارند مانند کتاب، میز، سیب قرمز و…

برای ساختن تصویرسازی با کلمات بهتر است که بیشتر از کلمات عینی استفاده کنیم چون تصویر یکسانی دارند و می‌توانند به ما کمک کنند تا آن پیامی که می‌خواهیم را به‌خوبی در ذهن مخاطب بکاریم

این نوشته می تواند مفید باشد : مهندسی فروش چیست؟ و چه کاربردی در کسب‌وکار دارد؟

برندها چطور تصویر ذهنی خود را بازتاب می‌دهند

متن: برندها تصویر ذهنی از برند خود را به‌صورت متن در روزنامه‌ها و نامه‌ها تبلیغاتی ارائه می‌کنند

تصویر ثابت: تصویر ذهنی بزند را از طریق صورت تصویری ثابت به‌صورت بنر در بیلبوردها یا شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و یا حتی روزنامه‌ها ارائه می‌کنند البته پایه و ایده این تصویر ثابت از کلمات است

ویدئو: در بیشتر اوقات متن‌های تبلیغاتی به فیلم‌نامه تبدیل‌شده و کارگردانان خبره به‌وسیله این فیلم‌نامه آن‌ها یک تیزر تبلیغاتی خلق می‌کنند به شکلی که در تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم

ویژگی‌ یک تصویر ذهنی خوب

تصویر ذهنی معمولاً با یک پیام همراه است، پیامی که باید باهدف برند همخوانی داشته باشد. این پیام معمولاً احساسی را در شما برمی‌انگیزاند احساسی که به‌وسیله آن برند در ذهن شما ماندگار می‌شود و هرزمانی که نام آن برند یا تبلیغ آن را در هرجایی مشاهده کردید آن احساس خاص در شما برانگیخته شود

تصور ذهنی باید این احساس را بسازند و به مخاطب القا کند دقیقاً همان کاری که اپل، نایک، آدیداس و… انجام می‌دهند

مورد مهم بعدی که در تصویر برند مهم است اینکه در مقایسه با برندهای مشابه و رقیب، تمایز برند ما را نمایان کند خیلی اوقات بسیاری از برندها به تمایز محصول یا خدماتشان اهمیتی نمی‌دهند و برند خود را وارد جنگی نابرابر و خسته کننده با برندهای بزرگ‌تر می‌کنند درصورتی‌که وجود آن نقطه تمایز و شاخص کردن آ ن می‌تواند اعتبار زیادی برای برند به ارمغان بیاورد

مانند یک پیتزافروشی تازه تأسیس که به‌جای اینکه با نقاط قوت پیتزافروشی‌های مشابه رقابت کند در تبلیغات خود یک ارزش پیشنهادی به مخاطب ارائه کرد و شعار شاخص این بود که در مدت حداکثر 30 دقیقه پیتزای شمارا به شکل گرم تحویل می‌دهیم در غیر این صورت می‌توانید پول پیتزا را پرداخت نکنید!

 

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*